PNM "San Pascual-Torretes" - Ibi

"Tresors ben guardats"

El municipi d’Ibi ha realitzat un gran esforç en la compra d’espais naturals de procedència privada i que han sigut posats a la disposició dels ciutadans per a afavorir el seu gaudi i el contacte amb la natura. Com a resultat a aquest esforç, existeixen en l’actualitat paratges degudament equipats, a més d’uns altres en fase de condicionament.

A continuació s’enumeren els paratges naturals que ofereix el municipi d’Ibi:

• El Barranc dels Molins.
  • Sant Pasqual.
  • Torretes
  • Mas de Cantó.

D’altra banda, disposem també de rutes ecològiques i paisatgístiques:

• El Camí dels Geladors o Pous de Neu.
  • El Mas del Canyo-Solana al Parc Natural Font Roja.
  • El Camí del Carrascal-Font dels Esbarzerets.
  • El Camí de Xixona.

Coneguda com la “Vila del Joguet” o “Bressol del Gelat”, per la seua tradició artesanal, Ibi és una d’aqueixes poblacions de l’interior l’atractiu del qual resideix a descobrir-les. La seua història escrita en cada racó i les seues increïbles cites festeres en cada estació de l’any fan de la seua gent un poble ric en tradició i cultura.

A continuació s’enumeren alguns dels seus múltiples elements patrimonials més rellevants i, per tant, turísticament més atractius:

• Església Transfiguració del Senyor (s.XVI). Situada en el centre històric de la localitat, alberga obres religioses i artístiques, frescos de Joaquín Oliet (1828) i belles talles dels patrons, Verge dels Desemparats i Sant Salvador.
  • Plaça de l’Església. Situada al costat de l’Església de la Transfiguració del Senyor. Està composta per una font enfront del portó principal de l’església i per una plaça amb escalinata en què es contempla un monument de la Verge dels Desemparats.
  • Casa Gran. Aquesta típica casa pairal de caràcter feudal acull en les seues dependències el Museu de la Festa.
  • Casal Fester. Antigua casa de nobles iberuts (Casa dels Pérez), lloc on la Comissió de Festes de Moros i Cristians té la seua seu.
  • Arxiu Històric Municipal. Antic Ajuntament.
  • Ermita de Sants Llúcia (antic Castell Vermell, s.X). Situada en un dels turons que coronen la població, les seues restes arqueològiques daten del segle X. És el símbol blanc de la localitat.
  • Ermita de Sant Vicent. Construïda entre 1572 i 1624, està situada en el nucli urbà restaurada com Sala d’Exposicions. Conté de forma permanent dos frescos recuperats del s.XVI, representant la coronació de la Verge dels Desemparats.
  • Ermita de Sant Miguel (s.XVIII). Situada en un altre dels turons de la població. Lloc de romeria cada últim cap de setmana del mes de setembre.
  • Ermita de Sant Pasqual. Situada en el Paratge Natural Municipal que porta el seu nom.
  • Les Costeretes. Entramat de carrers empinats i rics en detalls arquitectònics.
  • Plaça de la Palla. Considerada per tots com “el centre”, punt de reunió per a molts iberuts, emmarcada en el barri antic i envoltada de cafeteries, gelateries i bars d’oci nocturn.
  • Monument dels Reis Mags. Primer monument i únic a Europa dedicat a tan singulars personatges. A Ibi, a causa de la seua dedicació centenària a la indústria del joguet troben just emplaçament i clara representació del quefer iberut.
  • Monument als Geladors. Situat en la plaça que porta el seu nom, l’escultor gallec Magín Picallo ofereix amb la seua obra, realitzada en granit negre, un conjunt d’imatges de la tradició geladera.
  • Plaça de la Tartana. La Tartana és el primer joguet de llanda comercialitzat a Ibi. A més de ser una obra artística, situada en la plaça que porta el seu nom.
  • Monument del Centenari del Joguet. És el de més recent creació i està dedicat a totes aquelles persones que van dedicar part de la seua vida a la fabricació del joguet a Ibi.

Per si això fóra poc, la localitat d’Ibi compta a més amb 3 espais museístics molt interessants:

• Museu Valencià del Joguet. Un retrobament amb el passat a partir de peces de joguets antics, quasi centenaris; elaborats la seua immensa majoria en llanda. S’exposen molts joguets que formen part de la col·lecció PAYÁ S.C.V.L, empresa iberuda pionera en la fabricació de joguets a Espanya.
  • Museu de la Festa. A la Casa Gran enfront de l’església de la Transfiguració del Senyor. Es tracta d’un edifici amb dues plantes dedicades a exposar vestits i elements històrics de la Festa de Moros i Cristians que tan arrelada està a Ibi.
  • Museu de la Biodiversitat. Exposició permanent que acull la Biodiversitat Mediterrània, dissenyat i realitzat pel centre Iberoamericà de la Biodiversitat i patrocinat per la Fundació Biodiversitat del Ministeri de Medi ambient.

La tradició gastronòmica d’Ibi s’emmarca dins de la típica dieta mediterrània, encara que la seua ubicació dins de la Comunitat Valenciana li fa tindre unes característiques especials en alguns dels seus plats per la seua condició de ser una població d’interior.

Alguns dels plats típics de la vila són l’olleta, la pericana, el giraboix, el llegumet, l’arròs en conill, coca amb oli, la borreta d’Ibi” i els calaberetes en bufanda. En la rebosteria cal destacar la saginosa, els bunyols de carabassa, la coca de flare, els pastissos de moniato o la coca d’ametla.

Encara que tots aquests menjars tradicionals són de gran importància, destaquen sense lloc a dubte els gelats artesans i l’orxata.

Consulta en TripAdvisor tota l’oferta gastronòmica.