PNM "Ladera del Castillo" - Sax

"Entre dos regnes"

El terme municipal de Sax compta amb importants atractius per a turistes i visitants:

• Boscos del Pla, amb més d’un milió de pins.
  • La serra de la Cabrera, on el Pic de la Moneda, representa una inigualable talaia per a contemplar la vall del Vinalopó amb els seus quasi 900 metres d’altura.
  • Paratges únics com la Conillera i El Partal o la Torre i Peña Rubia, no poden fer oblidar l’atractiu d’un centre històric on el visitant pot viatjar en el temps.

El castell, l’església parroquial o la Colònia Santa Eulàlia són fites urbanes d’obligada visita. Però a més pots disfrutar de molts altres atractius turístics:

• Centre històric. És de clar origen àrab, amb carrers que s’abracen a la penya i s’adapten a les corbes de nivell, amb el seu centre en l’Ermita de Sant Blai.
  • Colònia Santa Eulàlia. Es tracta d’una colònia agrícola construïda en l’última dècada del segle XIX en les terres del Comte d’Alcudia i de Gestalgar, amb plantacions de vinyes, oliveres i ametlers.
  • El Castell. Castell roquer que s’alça sobre una cresta calcària existent a la dreta del riu Vinalopó, adquirint una altura sobre el nivell del mar de 500 metres, dominant la Vila que s’estén a la seua solana.
  • Ermita de Sant Blai. Situada en la Plaça de Sant Blai, en ple centre històric, pegada a la Penya i davall el castell, hui alberga la imatge de Sant Blai, patró de Sax.
  • La Torre . Aquesta torre va donar nom a la font que naix als peus d’aquesta, dita Font del Amparador, i que va subministrar aigua potable a Sax des de l’Edat mitjana al segle XX.
  • La nostra Senyora de l’Assumpció. Alçada en els anys trenta del segle XVI, el seu esquema és el d’una nau única dividida primitivament en dos trams, amb dobles capelles entre contraforts i presbiteri recte, amb capelles col·laterals. La nau es cobreix amb voltes estavellades.

Pocico de la Nieve. En el flanc nord de la penya que sustenta al castell de Sax es troba un pou de neu, construït amb maçoneria i argamassa, de forma circular, amb una coberta semiesfèrica i d’una profunditat de 10 i 15 metres.

La gastronomia local està presentada per plats com els gaspatxos sajeños, arròs i conill, pilotes de relleno. També són de qualitat els embotits elaborats en les carnisseries del poble.

En rebosteria destaquen les mantegades i els rosegons que poden prendre’s amb una bona mistela elaborada per la Cooperativa del Camp Sant Blai.

Existeixen a Sax bons restaurants on degustar els plats tradicionals de la zona.

Consulta en TripAdvisor tota l’oferta gastronòmica.