PNM "Sierra de las Águilas y San Pascual" - Monforte del Cid

"Naturalesa espiritual"

Descripció general

El Paratge Natural Municipal “Sierra de las Águilas y San Pascual” es troba en el terme municipal de Monforte. Està envoltat per una extensa superfície agrícola. El paratge s’alça entre els camps de cultiu, amb pendents superiors a 30º, aconseguint altures superiors als 500 m., la qual cosa permet contemplar unes excel·lents vistes dels voltants.

Els ecosistemes predominants són els conformats pel matoll baix i les pseudo-estepes, que cobreixen els vessants i zones més altes de les serres, amb algun arbre dispers, deixant entreveure en moltes zones la roca primigènia. Les masses d’arbres queden relegades als barrancs més estrets i profunds i als vessants orientats al nord, que posseeixen una major humitat.

La vegetació existent en aquest espai natural està condicionada pel clima semiàrid de la zona. Les zones més planes estan ocupades per camps de cultiu de secà, sobretot de raïm de taula, a més d’ametlers i oliveres.

• Els vessants de la serra s’han mantingut amb una vegetació esclarissada d’espartars i timonedes amb espècies dominants com l’espart (Stipa tenacissima), l’espart bord (Lygeum spartum), acompanyades d’altres com l’arçot (Rhamnus lycioides), el timó (Helichrysum serotinus), el romer (Rosmarinus officinalis), la Salsola genistoides o el Teucrium pseudochamaepitys. Destacar la presència de Vella lucentina, arbust endèmic de les zones àrides properes a la ciutat d’Alacant i que es troba catalogada com a Vulnerable (VU) segons les categories d’amenaça de la UICN.
  • En zones de barrancs i vessants orientats al nord trobem pins blancs (Pinus halepensis) aïllats i d’escàs port o formant bosquets en les ombries, juntament amb matoll termòfil més o menys dispers de llentiscle (Pistacia lentiscus), margalló (Chamaerops humilis), ginebró (Juniperus oxycedrus) i savina (J. phoenicea).
  • També són destacables les plantes rupícoles que es desenvolupen en les zones penyes com el Teucrium rivasii i Chiliadenus glutinosus.

El paratge alberga una notable varietat d’espècies de fauna:

• En els farallons rocosos trobem l’àguila reial (Aquila chrysaetos), l’àguila de panxa blanca (Hieraaetus fasciatus) i el brúfol (Bubo bubo), que conviuen amb altres espècies rupícoles com la gralla de bec vermell (Pyrrhocorax pyrrhocorax), la merla blava (Monticola solitarius) o el còlit negre (Oenanthe leucura).
  • En les pinedes habiten el picot verd ibèric (Picus viridis), el tudó (Columba palumbus), o xinxarrella (Parus ater), el cucut (Cuculus canorus), el cucut reial (Clamator glandarius) i el mussol (Otus scops).
  • També apareixen l’esquirol roig (Sciurus vulgaris), el gat salvatge (Felis silvestris) i la geneta (Genetta genetta) entre altres.

Respecte al patrimoni històric, dins dels límits del paratge es troba la “Cova de Sant Pasqual” (BIC), amb categoria de “Monument d’Interés Local”. A més, dins dels seus límits trobem el Santuari de Sant Pasqual d’Orito, lloc de culte per a milers de persones de les comarques i províncies pròximes.

L’arqueologia militar lligada a la Guerra Civil Espanyola, està molt present en l’àmbit del Paratge Natural Municipal, per exemple, el búnquer denominat “La Sena” es troba confrontant amb els límits del paratge, en el seu extrem sud.

Aquest paratge ens convida a:

• Disfrutar de les impressionants vistes a la costa alacantina.
  • Aprofitar la tranquil·litat per a recarregar forces.
  • Recórrer les diferents sendes del paratge.
  • Aprofitar per a visitar el Santuari de Sant Pasqual d’Orito.

Fitxa tècnica

• CLASSIFICACIÓ: Natura i Cultura.
  • MUNICIPI: Monforte.
  • SUPERFÍCIE: El Paratge Natural Municipal “Sierra de las Águilas y San Pascual” posseeix una superfície de 384,06 ha.
  • ANY DE DECLARACIÓ: Declarat mitjançant Decret del 3 de febrer del Consell de la Generalitat.

Altres figures de protecció

No es troba figura de protecció diferent a la de Paratge Natural Municipal.