PNM "Monte Coto-Pinoso" - Pinoso

"Riquesa forestal"

El terme del Pinós posseeix una diversitat d’àrees de gran valor natural i bellesa paisatgística. A continuació s’enumeren els seus principals atractius:

Aquest municipi, a més del seu extens patrimoni natural, també compta amb diferents mostres del seu ric i variat patrimoni cultural. Destaquen les seues nombrosos aldees, edificis i ermites.  + Informació.

• Església parroquial de Sant Pere Apòstol. L’Església Parroquial de Sant Pere Apòstol va ser fundada l’any 1739 sobre el solar d’una antiga ermita. A poc a poc, l’edifici va anar ampliant-se i, l’any 1888 va adquirir el seu aspecte actual.
  • La Torre del rellotge. La seua història es remunta a 1887, sent alcalde Sr. Francisco Rico Lucas, quan s’acorda demanar un projecte per a una torre. En 1889 es compra a Madrid un rellotge nou, per 11.000 ptes. (l’actual), que es compondria de maquinària, tres campanes (una clàssica gran, i dues més xicotetes semiesfèriques), quatre esferes, els pesos per a la corda i un campanil forjat per a la seua sustentació.
  • Ajuntament. Situat en la plaça d’Espanya, l’edifici anterior datava de 1841, sent derrocat perquè ocupara el seu lloc l’actual, de l’any 1975. És un edifici de tres plantes, que acullen diferents serveis municipals.
  • Ermita de Santa Catalina. Es va construir en 1989, excavada en la roca d’un xicotet turó, en el lloc en què des de 1926 i fins a 1974 va haver-hi un depòsit d’aigua potable. Fins llavors, l’ermita estava situada en una sala construïda en els anys 70, convertida ara en el Centre Social del Barri de Santa Catalina.

A més, el Pinós compta amb un gran nombre de pedanies que aporten les seues particulars diferències culturals conformant un mosaic de vida enriquidor i que citem a continuació.  + Informació

• El Rodriguillo.
  • Cases del Pi.
  • La Caballusa (La Cavallussa).
  • Casas de Ibáñez (Les Casetes).
  • Paredón.
  • Lel.
  • Úbeda.
  • Culebrón.
  • Les Enzebres.
  • Tres Fuentes (Les Tres Fonts).

Destaca l’embotit del Pinós, així com les seues pastes casolanes artesanals (“perusas”) i la tortada.

Entre els plats de cullera podem degustar l’arròs amb conill i caragols serrans, la gatxamiga i el gaspatxo negre. També són típiques els fasegures o pilotes i els alls i picat (el plat dels Alls compost per un bullit de verdures amb tres tipus de carn, amb allioli; el plat del Picat per una sopa amb crostons, ou dur trossejat i botifarra del terreny).

Per a postres se sol acompanyar de crema de llima.

El maridatge sol ser amb un vi del raïm autòcton, Monastrell, com el Fondillón.

Consulta en Trip Advisor tota l’oferta gastronòmica.