PNM "Font del Baladre-Fontanars-Riu d'Agres" - Muro d'Alcoi

"El riu de la vida"

Descripció general

El Paratge Natural Municipal “Font del Baladre – Fontanars – Riu d’Agres” es localitza entorn del riu Agres al seu pas pel centre mateix del terme municipal de Muro d’Alcoi.

Situat als peus del Parc Natural Serra de Mariola, aquest espai natural ofereix unes impressionants vistes a aquest, podent albirar des de diferents racons del paratge els punts més elevats d’aquesta serra. D’altra banda, cal esmentar la seua estratègica ubicació ja que el paratge actua com a corredor ecològic entre el Parc Natural de la Serra Mariola i el Paisatge Protegit del Serpis i Solana del Benicadell.

El riu Agres és afluent del Serpis i les seues aigües, de gran qualitat, flueixen durant tot l’any formant un clar exemple d’ecosistema típic de ribera on podem trobar diversos hàbitats en funció de la seua proximitat a l’aigua. Quant a la vegetació, per ordre serien:

• Dins de l’aigua: vegetació lacustre com el canyissar (Phragmites australis).
  • Bosquets de ribera: sarguera (Salix eleagnos), salze blanc (Salix alba) i gatell (Salix atrocinerea).
  • Adelfars: compartits amb esbarzers (Rubus ulmifolius) i murta (Myrtus communis).
  • Albereda: bosc de ribera amb àlber blanc (Populus alba), esbarzer (Rubus ulmifolius), arç blanc (Crataegus monogyna) i el roldor (Coriaria myrtifolia).
  • Zona muntanyenca: sarsaparrella (Smilax aspera), rogeta (Rubia pelegrina), mare-selva (Lonicera implexa), espinal (Crataegus monogyna), sajolida (Satureja montana), roser silvestre (Rosa ssp.) i heura (Hedera helix) baix pi blanc (Pinus halepensis), algun pinastre (Pinus pinaster) o om (Ulmus minor), bosquets dispersos de carrasca (Quercus ilex ssp rotundifolia) i freixe (Fraxinus ornus).

Respecte a la fauna, en el riu Agres trobem barb mediterrani (Barbus guiraonis) i madrilla bagra (Squalius valentinus) (catalogat com a Vulnerable en el Catàleg Valencià d’espècies de fauna amenaçada). El grup més divers és el dels ocells, que podem classificar en funció de la seua estadia en el paratge:

• Sedentàries: gallineta d’aigua (Gallinula chloropus), blauet (Alcedo atthis) i brusac (Cisticola juncidis).
  • Estiu: xitxarra de canyar (Acrocephalus scirpaceus), abellerol (Merops apiaster) i xenna o huitet (Hippolais polyglotta).
  • Hivern: mosquiter comú (Phylloscopus collybita ssp.ibericus) i cueta blanca (Motacilla alba).

A més, ocasionalment es poden veure exemplars de garsa reial (Ardea cinerea), garseta blanca (Egretta garzetta) i ànec collverd (Anas platyrhynchos).

El patrimoni cultural en aquest PNM és relativament escàs encara que es poden trobar diverses mostres d’arquitectura en pedra.

Aquest paratge ens convida a:

• Disfrutar amb els canvis de colors estacionals de la vegetació.
  • Visitar-lo a peu des de la localitat sense necessitat de desplaçar-se amb vehicle.
  • Aprofitar la tranquil·litat per a recarregar forces.
  • Aprendre a diferenciar els cants dels ocells.
  • Realitzar un bon passeig de baixa dificultat apte per a quasi tots.

Fitxa técnica

• CLASSIFICACIÓ: Paisatge fluvial.
  • MUNICIPI: Muro d’Alcoi.
  • SUPERFÍCIE: El Paratge Natural Municipal “Font del Baladre-Fontanars-Riu d’Agres” posseeix una superfície de 15,31 ha.
  • ANY DE DECLARACIÓ: Declarat l’any 2009 mitjançant Acord de Declaració del 13 de febrer del Consell de la Generalitat.

Altres figures de protecció

Legislació autonòmica:

• Parcialment integrat en el Paisatge Protegit del Serpis. Inclou el tram comprés entre els Fontanars i el pont de Setla. Fitxa